انتخابات

پس از شهادت رئیس جمهور محبوب، از دهم تا چهاردهم خرداد زمانی برای ثبت‌نام کرسی ریاست جمهوری تعیین شد و طی این پنج روز، در مجموع ۲۸۷ نفر برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات وزارت کشور مراجعه کردند که از میان آنان، تنها ۸۰ نفر دارای شرایط اولیه بودند و ثبت نام قطعی شدند.

متن و حاشیه ثبت‌نام چهره‌ها / نگاهی به جریان‌شناسی و کلیدواژه‌های داوطلبان مطرح انتخابات ریاست‌جمهوری در پنج روز نام‌نویسی

به گزارش قدس آنلاین، با مروری بر افراد ثبت‌نام‌کننده مشاهده می‌کنیم برخلاف آنچه در محافل عمومی گفته می‌شود تعداد این افراد در مقایسه با ادوار گذشته زیاد نیست، بلکه در مقایسه با برخی ادوار مانند دوره دوازدهم با هزارو۶۳۶ نفر میزان کمی محسوب می‌شود. البته این ۰۸نفر همگی از چهره‌های مطرح به‌شمار می‌آیند که با وزن‌های مختلف در عرصه سیاسی امروز حضور دارند. 

خیلی‌ها آمده بودند؛ از اصول‌گراها تا اصلاح‌طلبان و بهاری و اعتدال‌گرا. بررسی سوابق ۸۰ نامزد داوطلب انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد از دولت سیزدهم پنج نفر (محمدمهدی اسماعیلی،  مهرداد بذرپاش، صولت مرتضوی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و داوود منظور)؛ از دولت قبلی ‌چهار نفر (عبدالناصر همتی، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محمد شریعتمداری)؛ از نمایندگان مجلس فعلی ۹ نفر (۱۲ درصد)؛ از نمایندگان ادوار مجلس ۴۳ نفر (۵۴ درصد) خود را در قامت نامزد ریاست جمهوری دیده‌اند.

همچنین در یک دسته‌بندی دیگر می‌توان گفت مصطفی کواکبیان، عبدالناصر همتی، مسعود پزشکیان، محمود صادقی، شهریار حیدری، علی صوفی، سیده حمیده زرآبادی، محمد علی وکیلی، مهدی شیخ از اصلاح‌طلبان؛ ‌قالیباف، جلیلی، زاکانی، نادران، خلیلیان، زریبافان از اصولگرایان؛ لاریجانی و وحید حقانیان از مستقلان و احمدی‌‎نژاد و شماری از اعضای دولتش از طیف بهاری در این پنج روز ثبت‌نام کردند. 

نکته جالب توجه ثبت‌نام حضور برخی بانوان مطرح در ساختمان وزارت کشور بود. نمایندگان مجلس در ادوار مختلف مانند هاجر چنارانی، سیده‌حمیده زرآبادی، رفعت بیات وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شدند. حمیده زرآبادی از چهره‌های اصلاح‌طلب که این بار با پوشش متفاوت و بدون چادر ظاهر شد، اعلام کرد برای به چالش کشیدن تفسیر شورای نگهبان از واژه «رجل سیاسی»، نامزد انتخابات شده است. اما شاید بتوان گفت حضور خانم دکتر زهره الهیان بیشتر از همه مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت و جدی‌ترین گزینه زنان محسوب می‌شود.

در  متن و حاشیه 
این بار برخی افراد مانند محسن رضایی و مخبر و سعید محمد در این انتخابات ثبت‌نام نکردند. اما علی لاریجانی با شعار «ارتفاع‌گرفتن از روش‌های منسوخ» ثبت‌نام کرد. بذرپاش که با کلاسوری از پرچم ایران و عکس شهید رئیسی آمده بود، گفت شهید جمهور زنده است، قرار من برقرار است. همچنین ‌امیرحسین قاضی‌زاده گفت حرکت در مسیر برداشتن دیوارهای میان دولت و مردم را ادامه می‌دهد.  زمانی که حقانیان معروف به «سردار وحید» در حال سخنرانی بود، برق رفت. وی گفت: امروز بنا دارم از بطن هفتم و آخرین لایه مغز نظام به پوسته مهم اول و ظاهری گذر کنم. احمدی نژاد نیز که با هواداران خود آمده بود، گفت مهم‌ترین انگیزه هدف و برنامه کاری‌اش تمرکز بر حل مشکلات معیشتی مردم و پایان بخشیدن به رانت و انحصار و رفع موانع و گشایش هر چه بیشتر برای فعالان اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خواهد بود.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در چهارمین روز ثبت‌نام کرد و در جمع خبرنگاران گفت: مردم می‌خواهند راه رجایی و رئیسی تداوم یابد. زریبافان نیز هدف اصلی‌اش از حضور در انتخابات ریاست جمهوری را کمک به پرشور شدن و مشارکت حداکثری در انتخابات و ایجاد رقابت جدی و تأثیرگذار و ایجاد زمینه متنوع برای تصمیم‌گیری و انتخاب مردم بیان کرد.

زاکانی شهردار تهران نیز پس از ثبت‌نام اظهار کرد: قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز با محوریت عدالت با رفع فساد و تبعیض تا آخر، پای مردم بمانم.

زهره الهیان نیز اظهار کرد: شعار دولت من «دولت سالم، اقتصاد سالم و جامعه سالم» است. دولت سالم نباید خود را متصدی همه امور بداند، بلکه باید از ظرفیت جوانان استفاده کند و از این طریق نسخه جدیدی از حکمرانی را ارائه کند.

خلیلیان وزیر اسبق کشاورزی نیز گفت: در صنعتی شدن کشور و عدالت اجتماعی عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید با تشکیل دولت مقتدر جبران شود.

«مسعود پزشکیان» داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: برای ایجاد مشارکت پرشور وارد این صحنه از رقابت شدم. مشکل این است که آنچه سیاست‌های کلی رهبری است را کنار می‌گذاریم و فقط حرف‌های خودمان را مطرح می‌کنیم.

محمد خوش‌چهره، داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران، گفت: شعار انتخاباتی ندارم، هر چقدر بیشتر پیش می‌رویم شاهدیم مسائل پیچیده‌تر شده و تبدیل به معضل و از معضل به بحران تبدیل شده است.

سعید جلیلی نیز پس از اتمام فرایند ثبت‌نام، با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به کارکرد «دولت در سایه» گفت: ما در ۱۰ سال گذشته در گفتمانی به نام «دولت در سایه» به این‌اندیشیده‌ایم و با شبکه‌ای از نخبگان درباره این دولت، بحث‌های کارشناسی را انجام دادیم. در تمام این مدت فارغ از اینکه دولت مستقر، رفیق یا رقیب ما بوده است، سعی کردیم نتایج بررسی‌های خود را به دولتمردان ارائه دهیم.

قالیباف هم گفت در آغاز درباره دو نگرانی با شما سخن می‌گویم؛ نگرانی اول مربوط به کشورمان ایران است و نگرانی دوم مربوط به صحنه دوم امروز انتخابات. نگران به حاشیه رفتن معیشت مردم به‌خاطر جدال‌های سیاسی هستم.

محمود صادقی نماینده سابق مجلس پس از ثبت‌نام در انتخابات گفت: کشور ما در حال حاضر با چالش‌ها و بحران‌های پرشماری روبه‌رو است که این چالش‌ها عمدتاً ریشه در نظام حکمرانی دارند.
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد نیز عنوان کرد: مردم نمی‌خواهند به اسم خصوصی‌سازی حقوق کارگران پایمال شود و مسئولان دولتی از جنس تنبلی و اشرافیت باشند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی جنجالی‌ترین چهره‌ای بود که با انتقادات جدی از دولت گذشته پشت تریبون قرار گرفت و افزود: بیهوده نیست که شاهد سیل مهاجرت ایرانیان از پیر و جوان هستیم، هموطنان عزیز، من می‌فهمم که شما پدیده چند دولتی و یا بی‌دولتی را با تمام رگ و پوستتان حس می‌کنید. شما با تجربه تورم بالای ۴۰ درصد برای مدت بیش از پنج سال دریافتید دولتی ملی با دغدغه رفاه و توسعه ایران در رأس کار نیست. اساساً دولتی در کار نیست و منافع ملی ایران در زیر چرخ دولت‌های متعدد در حال له شدن است.

جهانگیری معاون اول دولت دوازدهم که به همراه فرزندش در وزارت کشور حضور پیدا کرده بود نیز گفت: من اصلاح‌طلب هستم ولی ملی فکر می‌کنم.

مصطفی پورمحمدی نیز گفت غصه‌ها، گله‌ها، تلخکامی‌ها و نگرانی‌های مردم را نباید نادیده گرفت. یقین دارم چون می‌توانستیم در شرایط بهتر از این باشیم اندوهگینم. قرار نبود بسیاری از شما مردم نگران گذران زندگی خود باشید. 

صولت مرتضوی هم اظهار کرد: با کوله‌باری از تجربه آمده‌ام تا به رسم رئیسی پرچم تولید را بر بلندای ظرفیت‌های بی‌نظیر ایران برافرازم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.